2007-07-21

Mitt eget Berberisinferno


h
I La Divina Commedia skildras ju Dantes vandring genom Helvete och Skärseld, han får bevittna de olika nivåer av straff och rening som de syndiga själarna får utstå efter döden... Jag är nästan helt säker på att en nivå i Dantes resa är fylld med Berberis, denna hemska, hemska ursäkt för en växt... På vår tomt finns cirka 25 meter Berrberishäck som jag varje år bävar för att ge mig på... Den växer och växer, taggarna verkar alltid ha blivit fler och vassare... Varje år säger jag till min fru, i år tar vi ner den rejält med motorsåg, så den blir hanterbar... Vi bygger ett plank säger frun... Det slutar alltid med att vi lägger en dag på att finputsa, balanserandes på stegar klipper vi så mycket vi orkar, vi river oss, muttrar och är oftast väldigt vresiga den dagen... Häcken är efter vårat klipp fortfarande 2 meter hög och bred som en gammal jänkare... Jag riktigt känner hur häcken elakt småskrattar åt våra klena försök... Mig klarar ni inte av era puttefnaskar, nästa sommar har jag tagit en halvmeter till av er lilla trädgård...
g
JUST NU LYSSNAR JAG PÅ: Krokus - Night of the Snakes

2 comments:

Anonymous said...

Hi, hi...Då blir det kanske ett plank nästa år, som frun önskar?! Så slipper ni eländet sedan... :-)

Tbird said...

Så mycket jobb, pust, pust...