2006-04-24

Alla får vara med, men ingen gör som du vill...

Ni har hört det förr: reklamen är i kris, det bara brusar och ingen vill lyssna. Guru efter guru har lanserat sin lättsvalda mirakelmedicin, men kunderna gör fortfarande som de vill. Vad göra? Sparka gurun och bjuda in kunden såklart. Gräsrotsreklam är the new shit och företagen tävlar om att dela ut material så kunderna kan göra sin egen reklam givetvis på internätet. Men helt smärtfri är inte denna öppna välkomnande strategi.

Populäraste gräsrotsfilmen för GM:s Chevy Tahoe fokuserar på utsläpp och växthuseffekten. Inte direkt det varumärkesstrategerna vill räkna till GM:s kärnvärden. En annan kreativ kampanj berättar att VW Polo är terroristens val, och plötsligt vill många företag helst låsa in gräsrotskreatörerna.

(Källa: Resumé)

JUST NU LYSSNAR JAG PÅ: Odetta - Down On Me

No comments: