2006-04-20

Jag är nyfiken - gul

Jag såg filmen Jag är nyfiken – gul på TV när den gick för några dagar sedan, mest för att det är en sådan uppmärksammad och omdebatterad film, men kanske lite också för Vilgot Sjöman figurerat flitigt i media på sistone.

Filmen handlar om Lena som med en bandspelare kartlägger den svenska välfärden 1967, och intervjuar svenskar om pengar, sex, fängelser, jobb och politik. Den unga Lena som vill revoltera mot samhällets orättvisor, och samtidigt bryta sin egen ensamhet finner resultatet nedslående.

Sett ur ett samhällsperspektiv tycker jag filmen är ett intressant tidsdokument, mycket har hänt sedan 60-talet. Var tog alla piprökande herrar i väst vägen? Synen på Sveriges försvar? Eller de gamla tanterna i dräkt, hatt och liten väska? Jag förstår att folk hade en annan syn på sex för 40 år sedan, men förstår inte att de ständigt återkommande samlagen, är det för att visa upp en rebellisk sida? Det hela blir lite naivt. Plus dock för det roliga greppet att blanda dokumentär med fiktion (scenen där Vilgot intervjuar Palme är lysande). Det är också roligt att se att Vilgot var före Von Trier med Dogma-trenden. Befriande att se kroppar utan förskönande belysning, smink och retusch, mer superrealism åt folket ;-)

IDAG LYSSNAR JAG PÅ: Ryan Adams - Sylvia Plath

No comments: