2007-01-08

Fem konsumenttrender under 2007

Trendwatching.com listar fem konsumenttrender som troligtvis kommer att växa sig starka under 2007. Översatt av ÅkestamHolst, saxat av mig ;-)

1. Status Lifestyles
Status handlar allt mindre om att ha det senaste, bästa och dyraste. Det kan förstås fortfarande göra det, men kan lika gärna gå ut på helt andra saker, t ex:

- Att ständigt skaffa sig nya upplevelser och därmed historier att berätta. Små och stora, men framför allt många och hela tiden nya.

- Att vara producent lika mycket som konsument och nå människor som uppskattar frukterna av ens kreativa arbete.

- Att vara uppkopplad till andra i sociala nätverk; ju fler du kopplar till och ju fler som kopplar till dig desto högre status har du.

- Att leva miljövänligt.

2. Transparency Tyranny
Trenden att man som konsument kan få reda på allt om företag, varumärken, priser, m m, bara fortsätter att växa sig starkare. Konsumentrecensionerna blir allt fler och i och med allt bättre kamera- och videomobiler går recensionerna från att vara traditionellt textbaserade till att bli multimediala. Dessutom blir "collaborative filtering" allt vanligare, dvs det blir lättare att få rekommendationer som är relevanta för just mig, från människor med samma smak som jag själv. Kanske är också tiden nu rätt för gruppköp - det som Letsbuyit.com försökte sig på men misslyckades med. Var problemet att de var för tidigt ute? Mycket pekar på det nu när det blir allt vanligare att konsumenter i och med "det sociala nätet" samverkar för att även få lägre priser.

3. Web N+1
Det går fort där ute. Just som web 2.0 har blivit ett etablerat begrepp börjar det pratas om web 3.0 och rentav om web 4.0 och web 5.0. Internet i mobilen och TV på nätet är två stora krafter i rörelse, men det övergripande budskapet här är att det, oavsett i vilken generation av nätet vi befinner oss, kommer att pratas mycket om vad nästa stora skifte i nätanvändandet blir - med andra ord N+1.

4. Trysumers
Erfarna, härdade och kunniga konsumenter blir allt modigare och provar allt fler olika produkter, tjänster och upplevelser istället för att vara superlojala till ett fåtal märken. Vi rör oss med andra ord allt längre till höger på "the long tail". Tack vare att det är lätt att sedan göra sig av med grejerna och få betalt för dem på Ebay, Blocket och andra sajter minskar dessutom risken att välja fel, vilket gör att vi kan välja mer.

5. The Global Brain
Hela världens intelligens kopplas samman allt mer - både den intelligens som finns hos experter men också, och kanske intressantast av allt, den kollektiva intelligens som finns hos hundratals miljoner smarta konsumenter och prosumenter. Fler och fler företag kommer att vilja ta del av den globala hjärnan för sin produktutveckling och marknadsföring.

JUST NU LYSSNAR JAG PÅ: P1 - Spanarna

No comments: