2006-11-03

Sofi Fahrman eller en klippdocka?



SvD grubblar på mysterier i vardagen, speciellt ett grubbleri tyckte jag var kul, nämligen hur Sofi Fahrman alltid kan se likadan ut på bild. Saxat från SvD:

Är det Sofi Fahrman eller en klippdocka? Det brukar sägas om övertygande skådespelare att de har tusen ansikten. Sofi Fahrman har ett.

Sedan hon gjorde entré på omslaget till Aftonbladets Klickbilaga har Fahrman bytt kläder varje vecka - men behållit exakt samma ansiktsuttryck. Det är fotominernas motsvarighet till Påsköstatyerna: i stort sett opåverkbar av yttre omständigheter. Här om veckan dök Sofi Fahrman upp på förstasidan till nya tidningen Elle Puls. Där joggar hon. Det gör ingen skillnad.

Hur är det möjligt? Är hon människa eller klippdocka?

Moderedaktören själv är i Los Angeles på jobb och omöjlig att få fatt på. SvD Fredag ringer i stället Sara Ringström, den Aftonbladetfotograf som oftast plåtar hennes bildbylines. - Det är olika bilder, säger hon bestämt.Säkert?- Supersäkert. Det är nya fototillfällen varje gång. Jag vet inte riktigt vad det är som händer framför kameran, men Sofi vet själv hur hon vill ha det.

Ser hon likadan ut innan ni tar bilderna?- Nej, hon har andra miner också. Hon är kanske ingen supermimikmästare, men hon har mer än ett uttryck. Har du fotograferat någon annan med lika proffsig fotomin? - Det finns en del, framför allt kändisar och modemänniskor, som vet att de ser bra ut i ett visst läge. Två exempel är Carola Häggkvist och Charlotte Perrelli. Om man inte ger dem regi så använder de genast sina bästa miner.

JUST NU LYSSNAR JAG PÅ: AC/DC - Dirty Deeds Done Dirt Cheap

1 comment:

Tyskfan said...

Jag skrattade nästan ihjäl mig när jag såg joggingbilden...
HUUUUUUR kan man se likadan ut i ansiktet när man joggar, och när man poserar. Fysiskt omöjligt.
Jag misstänker någon typ av sjukt inövad ansiktspose, baserat på hennes ekorrliknande mun. Hon har helt enkelt varit tvungen att hitta ett "snyggt" standardutseende där man endast kan skönja hennes gnagarutseende, utan att bli äcklad.